fietsennaarrome.reismee.nl

Dag 28 Costano - Aquasparta

Na een dag met een mooie ontmoeting gisteren een heerlijke nacht gemaakt bij de boer.

Vanmorgen na het ochtend ritueel zonder inpakken van m’n tent aan een karig ontbijt toast uit een zakje maar wel 3 soorten verse jam en koffie met vruchtensap en 2 stuks briosch.

Om 09.00 uur vertrokken naar Assisi maar op de weg daar naar toe door het plaatsje S Maria d Angeli alwaar een bijzonder mooi kerk staat, er komen hier hele groepen naar toe om met een pater van deze gemeenschap een soort mini mis op te dragen waar bij ook gezongen word mooi omdat mee te maken.

En natuurlijk gezorgd dat ik een mooi stempel in m’n credencial heb gekregen. Vandaar uit door naar Assisi naar de Basiliek San Francesco die op 350 m hoogte ligt, gisteren werd me aangeboden om met de auto naar boven te gaan maar dat is niet mijn bedoeling gewoon trappen en het laatste stukje trekken en duwen.

Aangekomen op het plein voor de basiliek een foto gemaakt door een Italiaan want dat moest wel vastgelegd worden.

De basiliek mag je gratis naar binnen maar verboden foto’s te maken, de hele kerkis vol met schitterende fresco’s dus hetkan natuurlijk niet zijn dat er geen foto’s mee naar huis gaan dus toch stiekem wat gemaakt.

Natuurlijk ook op zoek waar ik een stempel kon krijgen, hierin word je keurig geholpen en kom je weer terecht bij de juiste persoon en het juiste kamertje. Ik werd uitgenodigd om plaats te nemen en hij haalden het stempel te voorschrijn om vervolgens met veel druk het stempel te plaatsen.

Ik werd gevraagd om een formulier in te vullen met alle gegevens over m’n reis als pelgrim. En hij haalde een Testimonium te voorschijn omdat in te vullen voor mij als pelgrim, dit was voor mij een verrassing omdat te mogen ontvangen in Assisi.

Nadat ik wat gegeten had een een cappuccino gedronken ben ik Assisi weer uit gereden,om vervolgens kilometers heerlijk langs een riviertje te mogen rijden met de wind schuin van achter en vlak dus dat ging heerlijk.

Vanmiddag om 13.00 uur even een pasta genuttigd om een beetje brandstof te hebben. Ik wist nog niet waar ik vandaag wilde komen dus eerst maar eens een stuk fietsen richting Spoleto.

Toen ik daar was eens gekeken waar er een geschikte slaapplaats was maar kon niet veel vinden. Daarop besloten om verder te gaan naar Aquasparta maar dan moest eerst nog wel een col van 660 m bedwongen worden.

En in Aquasparta gaven ze ook niets aan maar er is altijd wel weer wat te vinden. Bij de plaatselijk bar even gestopt om te vragen waar ik ergens een kamer kon vinden, deze man vroeg ben je alleen want ik heb kamers dus dat was meteen raak en zo heb je iedere nacht toch weer een bed.

Het was weer een mooie dag en het eind komt in zicht, alleen werd ik vandaag gebeld door de persoon waar ik gisteren op bezoek geweest ben om me te vertellen dat de paus vandaag vertrokken is naar Madagascar en dat jij 11 september dus geen audiëntie kan geven. Dat is dan wel weer jammer maar ja het zal zo zijn.

Vandaag totaal km 83.4, tijd 5.06 uur, gem. 16.32 km, calorieën 2928, stijging 898 m, daling 817 m.

Reacties

Reacties

Geert

Jij maakt zoveel mee je kan wel een nieuwe fietsbijbel schrijven. Ja daar stonden die italiaantjes wel van te kijken zeker dat je toch met de fiets omhoog kwam. En nog een super locatie voor de nacht waar je wel een paar km voor moest maken. Dat heb die paus expres gedaan hoor die dacht daar komt weer zo,n Hollander met bloemen.? nou gaat nog lekker zitten genieten in die kroeg en slaap lekker en morgen weer een goede rit.

Nelly

Laat ik beginnen met het laatste. Wat ongelooflijk jammer dat de paus de kuierlatten heeft aangetrokken, precies nu jij er aan komt. Potjandorie. Had je ook niet zo hard hoeven fietsen, of je moet hem achterna. Nee, dit laatste is geen optie omdat je treinkaart dan verloopt.
Vanmorgen niet zo'n uitgebreid ontbijt als bij de vorige boer maarrrr, hier kreeg je wel koffie met vruchtensap. Smaakt dat nog een beetje?
Wat bijzonder om onderweg zo'n mis mee te maken. Ook al was het maar een kleintje. Mooi meegenomen dat je ook daar een stempel kon halen. De mensen die jou aanboden om met de auto naar boven te gaan, kennen je nog niet goed genoeg. Dat zou jouw eer toch te na geweest zijn en zou toch altijd aan je blijven knagen. Nee kanjer, iedere kilometer heb je zelf in je kuiten, al moet je van je fiets!!! Mooi dat er weer een zeer vriendelijke Italiaan was die voor eeuwig kon vastleggen dat jij daar stond met je fietsie. ?
Hoe stiekem heb je gedaan om toch wat foto's te maken van die fresco's? Ze grijpen je al heel snel in je kladden. Misschien heb jij die niet? Wat mooi dat ze nu ook daar alles van je weten. Weet jij trouwens wat het woord testimonium betekend. Ik heb het opgezocht omdat ik niet eens wist wat het was.
Het betekend ondermeer: bewijs van onvermogen/ brevet van onbekwaamheid. Wees er maar trots op. ? Heb je Franciscus nog zien staan bij het huisje waar hij gewoond heeft?
Daarna, met het windje bijna mee, op zoek naar een slaapplaats. Dat zit toch deze reis niet altijd mee. Ik moet er niet aan denken dat ik eerst 600 meter omhoog moet fietsen om een kans te maken op een slaapplaats. 12 traptreden zijn voor mij precies genoeg om boven te komen. Gelukkig was er een plekje voor je. Nog bij een bar ook, een barre slaapplaats dus.
Eind goed, al goed. Je hebt weer een mooie dag achter je. Ja, Rome komt steeds dichterbij, nee......jij komt steeds dichterbij Rome. Jammer dat de paus niet thuis is. Misschien moet je nog een keer dit ritje maken en hem dan vragen of hij thuis wil blijven.

Jacob Willem, ik ga je foto's bekijken. Het zijn er heel wat, zag ik. Voor jou een fijne avond in of boven de bar. Slaap lekker. Lievvvsss

Joop

Mooi dat je een waardevol herinnering document hebt gescoord. Jammer dat de Paus niet effe op jou heeft gewacht maar...……:
En hij haalde een Testimonium te voorschijn omdat in te vullen voor mij als pelgrim

Riny

Weer een mooi verhaal Jacob. Fijn, dat ook deze fietstocht goed verloopt. Groetjes van Riny.

Gerla

Zeker jammer dat de paus er niet is..
Maar de prestatie is er n iet minder om!
Wat een prachtige foto,s genieten.
Weer een mooie dag vandaag gewenst!

Riet de Brabander

OOOOOOOOOOOOOOo wat jammer voor je dat die paus net weg moet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!