fietsennaarrome.reismee.nl

Dag 9 Obernai - Rouffach

Gisterenavond was het gelukkig na de bui die ik had bij de kerk in Obernai droog maar er stond wel een behoorlijk windje dus dan moet je wel een vest aan buien maar goed dat is beter dan regen.

Vanmorgen was de tent nagenoeg droog alleen wat condens aan de binnenkant van de buitentent.

Na een hoop getut van mijn kant reed ik om 08.30 uur weg van de camping. Het was wel al mooi weer dus had ook minder laagjes kleding aan dan de voorgaande dagen.

Het gebied waar ik me in begeeft de Elzas is hier wel super mooi, je rijd constant tussen de wijngaarden en appelboomgaarden maar ook veel pruimen en blauwe bessen het ziet er allemaal gelikt uit. De dorpen zijn ook prachtige historische dorpen met vakwerkhuizen en natuurlijk de balkons met geraniums.

Door dit alles zat er niet veel vaart in bij mij want er moesten natuurlijk foto’s gemaakt worden. Het betekende dat ik na 4 uur onderweg te zijn pas 30 km of ziet op de teller had staan. Ik wist nog niet goed hoever ik wilde gaan vandaag.

Het traject was gedeeltelijk aardig vlak maar regelmatig kom je toch weer uitdagende klimmetjes tegen. Ik ben uiteindelijk in Rouffach op een kleine municipale camping verzeild geraakt met een uitstekende plek.

Na het opzetten van de tent en heerlijk gedoucht te hebben even naar het dorp om een heerlijk koud biertje te nuttigen en nog wat boodschappen te halen. Vanmorgen ook al boodschappen gedaan bij de Lidl maar yoghurt ga ik niet een dag in de tas mee nemen dus dat vanavond gehaald.

Vanavond weer zelf gekokkereld en heerlijk gegeten.

Morgen ga ik Frankrijk verlaten en gaan ik Zwitserland in land 6 van mijn reis.

Totaal aantal km 79, tijd 4.11 uur, gem. 18,87 km, calorieën 2542, stijging 667, daling 656.

Dag 8 Mittersheim - Obernai

Hallo allemaal een beetje laat maar hier is hij dan weer.

Gisterenavond een gezellige avond gehad met een mede fietster zijn is onderweg van Basel naar huis Amersfoort. Deze reis is zoals ik al kon verwachten van een hele andere inhoud dan vorig jaar, het valt zeker niet tegen heb het heel goed naar m’n zin en kijk uit naar de dingen die zeker nog komen gaan.

Gisteren was voor m’n gevoel een pittige dag maar daar tegenover is hij vandaag heel goed gegaan. De omgeving waar in ik mij gisteren bevond is Lotharingen en zoals ik al scheef is daar weinig meer te beleven uitgestorven lijkt het wel.

Daar tegenover vandaag was hij perfect stukken langs kanalen gefietst met heelveel pleziervaart die ongeveer iedere kilometer door een sluis moeten. Maar ook door landbouw gebied en bossen heel divers en dorpen waarbij nog leven is.

Vandaag ben ik voor het eerst na de middag in een restaurant de lunch gaan gebruiken en dat beviel wel. Volgens mijn gaf het lichaam gisteren aan dat er meer verbruikt werd dan aangevuld dus heb ik daar dan maar naar geluisterd. Vanavond maar zelf een maaltijd bereid en het smaakte weer best.

Vanmorgen vroeg is er nog een bui gevallen maar toen ik uit bed kwam was het weer droog, dus een doek over de tent en kon hij weer behoorlijk droog de zak in. Verder vandaag perfect weer rond de 20/23 Gr en een beetje wind en die blijft uit de zuidwest hoek blazen.

Einde van de middag stond ik voor een enorme kerk in Obernai te praten met een Frans echtpaar toen er toch nog een bui viel, deze mensen kwamen net terug van Varna aan zwarte zee, zij zijn van huis Hagenau daar heen gefietst en terug met het vliegtuig naar Basel en fietsen ze nu terug naar huis.

Nadat ik de kerk bezocht heb ben ik naar de camping gefietst, het was wel laat voor mijn doen 17.30 uur en dan is het zo donker dus moet je naar bed.

Morgen weer verder en kom ik al aardig in de buurt van Basel dan is het eerste boekje van de 3 met de route al weer op een einde.

Totaal aantal km 100, tijd 5.23 uur, gem. 18.71 km, calorieën 3674, stijging 1279 m, daling 1350 m.

Dag 7 Metz - Mittersheim

Vanmorgen laat vertrokken het was al 08.30 uur ik weet niet hoe het is gekomen want was wel op tijd wakker maar een beetje getut denk ik.

Eerst de stad maar eens uit en ben dan wel blij dat ik m’n navigatie heb want anders ben je toch wel aardig aan het zoeken denk ik voordat je op de juiste route ben.

Het is vandaag vooral kilometers maken want Ernie weinig spannends onderweg te beleven, het spannende van deze dag is veel klimmen en weer dalen. Mijn gevoel was dat het een pittig traject was.

Op het totale traject ben 1 benzinepomp met een winkel er bijtegen gekomen (daar heb ik een cola gekocht )en in dat zelfde gehugd een restaurant. Verder zijn het allemaal uitgestorven plaatsjes waar niets te verkrijgen is.

Vanmiddag lekker vroeg om 14.45 uur aangekomen op de camping, eerst m’n tent opgezet en toen een soep gemaakt en daarna nog een bord rijst met een prutje, ik had het gevoel dat er echt iets in moest want volgens mij zijn er al kilo’s af.

Na het douchen was er een dame naast we komen staan zij is onderweg van Basel naar huis, dit is de eerste keer dat er op de camping een leuk contact is.

Totaal km 97.2, tijd 5.11 uur, gem. 18.69 km, calorieën 3520, stijging 1137 m, daling 1038 m.

Dag 6 Grevenmacher - Metz

Gisterenavond nog lekker geregend en een beetje onweer erbij maar vannacht op een buitje na rustig. Verder heerlijk geslapen kan wel merken dat het slapen iedere nacht beter gaat en s’morgen wekker weer optijd wakker dus ook vanmorgen.

De tent was zeik nat zowel buiten als aan de binnenkant van de buitentent dus de vaatdoek er bij om het meeste vocht te verwijderen maar uiteindelijk behoorlijk vochtig in de zak.

Ik begon met behoorlijk wat kleding aan het was 13 Gr en door de regen was het behoorlijk fris, maar zo af en toe wat uit en omwisselen en dan om 12 uur kon ik gewoon in het fiets shirt verder.

De route ging vandaag geheel langs de moezel omdat ik de route naar Metz wilde fietsen. Vanuit Luxemburg weer Duitsland in en dan weer Luxemburg tot aan Schengen, waar het verdrag van Schengen getekend is zodat wij nu allen zonder grenscontroles door europa kunnen reizen. En snel daarna fiets je in Frankrijk, 50 km voor Metz heb je de mogelijkheid om oostelijk te fietsen of langs de moezel naar Metz.

De route naar Metz is relaxter en ik wilde ook wel even naar de Kathedraal, hier imposant ook een mooi stempel gekregen.

Morgen gaan ik dan verder naar het oosten richting Straatsburg.

Vandaag totaal km 98, tijd 4,45 uur, gem. 20.58, calorieën 3028, stijging 482 m, daling 459 m.

Dag 5 Waxweiler/heilhausen - Grevenmacher (L)

Zoals ieder morgen 06.00 uur op dan is alles nog lekker rustig op de camping.

Om 08.00 vertrokken gisteren was het wel een beetje van de route af zo’n 7 km. vanmorgen even de kaart bekeken en ik dacht slim te zijn de kortste weg terug naar de route, nou daar kom je dan wel van terug in de Eifel wat nadat ik 2 km geklommen had met het minste 10% besloot ik dat het toch beter was om de route van gisteren terug te nemen dus omdraaien en lekker hard naar beneden.

Verder ging het de eerste 25 km alleen maar omhoog en de percentages lagen tussen de 5 en 11%, we zullen maar zeggen dat het een mooie training is voor het vervolg van de reis.

Ergens in de route kwam ik nog een mooi kerkje tegen en daar lag ook een pelgrims stempel deze maar even snel in het credencial gezet.

De route opzicht was wel een mooie route veel bossen maar ook mooi ver gezichten op de hoogte van 550 meter. Het weer was prima vanmorgen begonnen met 10 Gr en uiteindelijk liep het kwik op tot 20 Gr, maar dr laatste 5 km werd het even anders ik letterlijk en figuurlijk verrot geregend maar ja nu is het weer droog.

Ik ben nu aangekomen aan de moezel aan de rechter zijde Luxemburg en de linker zijde Duitsland. Hier is de route vrij vlak en gaan we zo verder Frankrijk in en dat is dan al het 5e land wat ik passeert op de reis.

Ik sta nu op een camping in Grevenmacher Luxemburg en gaan we zo de tent opzetten, hopen maar dat het droog blijft en anders dan zien wel.

Totaal km vandaag 99, tijd 4,55, gem. 20.10 km/u, calorieën 3559, stijging 1129, daling 1350.

Dag 4 Raeren - Waxweiler-heilhausen

Vanmorgen om 10.15 uur interview met Ton Kolhmeijer op de WOS. Gisteren avond belden Ton me om te vragen of ik het goed vond om een interview af te nemen daarom heb ik pas vanmorgen de melden in mijn blog gezet.

Vanmorgen wederom om 06.00 uur opgestaan want ik vind het wel prettig om op tijd op de fiets te zitten, dan kan je van alles nog doen onderweg en toch lekkere afstanden maken. Het weer was mooi vanmorgen heerlijk zonnetje maar de temp. Was slechts 16 Gr, vanmiddag volop bewolking maar droog met weinig wind en de temp is niet veel hoger gekomen als 17 / 18 Gr.

Vandaag was het een dag met weinig belevenissen wel een mooie route over de vennbahn. De bedoeling was eventueel bij St. Vith te overnachten maar s’middags om 14.00 uur vind k te vroeg om te stoppen dus nog een stukje door. Na St. Vith ben ik richting de Eifel in (D) gereden daar alleen maar bossen maar wel goede fietspaden.

Sta nu op een camping in Waxweiler-Heilhausen goede plek. Toen ik de tent op ging zetten begon het te regenen maar het was van korte duur,na het douchen was het weer droog en nu is het licht bewolkt en de zon is aan het ondergaan.

Op de camping is ook een restaurant en daar heb ik dan ook gretig gebruik van gemaakt. Goed eten zoals dat in Duitsland gebruikelijk is niet helemaal goed voor de lijn,maar nu is dat niet erg want er is genoeg afgefietst vandaag.

Morgen gaat het verder door de Eifel en vervolgens langs de moezel dat zal ongeveer een afstand van 150 km zijn dus dat worden 2 dagen. En denk woensdag in Frankrijk te komen het gaat bijzonder goed.

Totaal aantal km 106, 5.10 uur, gem. 20.57 km, calorieën 3704, stijging 1189 m, daling 1201 m.

Dag 3 Maasmechelen - Raeren

Vannacht goed geslapen alleen om +/- 03.00 uur ging er een kind aan het huilen in een naast gelegen tent en die zetten het op een gillen maar na verloop van een poosje was ze stil en is alles weer in volle rust verder gegaan.

Gisterenavond was de keuken van het restaurant gewoon gesloten en daar had ik even niet op gerekend dus toen maar een patatje met stoofvlees bij de cafetaria.

Om 06.10 uur opgestaan en omdat er een windje stond en geen regen meer was de tent lekker droog, nadat alles ingepakt was reed ik om 07.30 uur de camping af, het is een hele grote camping maar ik zou er niet heen gaan voor vakantie.

Vanmorgen was het mooie weer en was 15 km van Maastricht verwijderd en had me voorgenomen om daar een ontbijt nemen. Bij het binnen rijden van Maastricht kwam ik langs de spar en heb daar eerst maar boodschappen gedaan. aangezien we het weekend ingaan weet je niet wat er morgen open is. Aangekomen in centrum op een terras een heerlijk ontbijt genuttigd en daarna door naar de basiliek St. Servaes, hier natuurlijk een stempel gehaald en even rond gekeken wat een pracht en praal heeft de basiliek.

Na Maastricht was de planning Aken want daar staat ook nog een aardig kerkje de Dom van Aachen ook hier een stempel gescoord zo zie je maar dat er al aardig wat in het credencial staan en we zijn er nog lang niet.

Na Aachen stond de vennbahn op de route dit is een oude spoorbaan die ze hebben omgebouwd als fietsroute. Er liggen nog wel stukken rails maar word niet meer gebruikt, de oude stations hebben ze omgebouwd als restaurant. Deze route loopt van Aachen naar Luxemburg maar je komt ook weer stukken door België en dan weer Duitsland en uiteindelijk Luxemburg. Ik heb deze vorig jaar september samen met Kees (Santiago fietser)gereden nu volg ik er een stuk van tot aan St. Vith vandaar ga ik de Eifel in.

Ik sta nu op een camping in Raeren (B) heerlijk gemoedelijke sfeer old fashion maar prima. Er staan naast mij 2 jonge Hollandse zussen zij gaan naar zuid Frankrijk en de oudste gaat door naar Cadis (ES) en vandaar de boot naar Lanzarote. Daar doet ze mee aan een frisbee toernooi, je kan het je niet bedenken maar het gebeurd allemaal.

Vanavond m’n eerste eigen potje gekookt en het smaakte uitstekend. Morgen geven ze mooi weer op met een 20/21 Gr en de helft van de wind die er vandaag was.

De gemiddelde snelheid is lager als de vorige dagen maar dat komt omdat er vandaag aardig klommen moest worden. Vanmorgen zat ik nog op 25 m boven nap en nu al op 370 m. Maar het voelt heel goed dus ben lekker aan het trainen voor de Alpen.

Totaal aantal km 79, tijd 4,40 uur, gem. 17 km p/u, 2829 calorieën , 1163 m stijging , 871 m daling.

Dag 2 Chaam - Maasmechelen

M’n eerste nacht is goed verlopen kan niet zeggen dat ik in diepe slaap geweest ben maar heb wel heerlijk 8 uur in m’n tentje gelegen en natuurlijk ook geslapen.

De wekker stond op 06.00 uur wat ze gaven aan dat het om 07.00 uur zou gaan regenen en ik wilde dan de boel ingepakt hebben. Maar de berekeningen waar niet helemaal Save want de regen kwam ongeveer om 05.00 uur en het is wel weer gestopt voor dat de wekker afging. Dus de tent even gedroogd met een vaatdoek en daarna alle spullen ingepakt en als laatste de tent.

Op deze camping hadden ze een ruimte waar je zelf kan koken en er staat ook een waterkoker dus ik moest zelf geen water koken voor de koffie en de broodjes die ik gisteren van huis meegenomen heb was vanmorgen m’n ontbijt.

Toen ik buiten kwam begon het te regenen dus gelijk maar het regenjack aan, de voorspellingen waren niet roos kleurig en dat is ook zo geweest heel de dag door momenten met regen en dan weer droog. De temperatuur was wel goed want vanmiddag heb ik het regenjack uitgetrokken want ik was aan de binnenkant nog natter door het zweten dan de buitenzijde.

De rit was wel mooi veel door de bossen gereden en over jaagpaden langs kanalen en rivieren heel rustig en mooie fietspaden, van Chaam eerst een stuk langs een kanaal en daarna een oude treinbaan die noemen ze Belslijntje dat loopt van tilburg tot Turnhout .

In Baarle Hertog heb ik een stempel gescoord bij het gemeentehuis, de vrouw aan de desk was zeer geïnteresseerd en heb dan ook een poosje staan praten met haar en er kwam ook nog een collega bij.

Het fietsen ging wel aardig ondanks de regen. De planning was een mini camping ongeveer 40 km voor Maastricht, maar aangezien ik hier dan al om 14.00 uur geweest zou zijn ben ik nog 25 km door gefietst en sta nu op een camping bij Maasmechelen en Maastricht is nog 14 km van hier.

Alles met alles bekeken is het niet slecht gelopen morgen gaan ik via Maastricht naar Aken hier wil ik nog een stempel halen bij de kathedraal en dan richting Monschau.

Vanavond om 17.30 uur is het weer gaan regenen en bus is het weer droog ze geven voor vanavond nog een bui op en dan droog tot morgen 10.00 uur dus al het goed is kan de tent droog in de tas.

Totaal aantal km 116, 5.37 uur, gemiddeld 20,73 km/u, 3753 calorieën.