fietsennaarrome.reismee.nl

Dag 17 Chiuso/Lecco - Clusane

Vanmorgen een hele droge tent dat is wel een unicum want of hij is nat van de regen of van de ochtenddauw.

Het plan was om niet zo ver te gaan vandaag maar het plan moest een beetje bijgesteld worden, want op dit traject zijn weinig campings dus toch nog weer een aardig eindje gefietst.

De route was wel heel interessant omdat er een grote verscheidenheid van omgeving in zat. Eerst ging het verder langs het meer en daarna ging het over gravel paden door het bos en langs de rivier de adda.

Op een gegeven moment was er een blokkade op het pad een boom lag dwars over het schijnt gisteren en eergisteren ontzettend slecht weer geweest te zijn. Ook meerder malen grote gaten waar het water het pad had weg gespoeld.

Dit was dus duidelijk ik had m’n voor tassen al van de fiets en was bezig met de achtertassen toen een man te hulp schoot en zo hebben we met z’n twee de fiets onder en over de boom gesjouwd.

Bergamo was 40 km verwijderd van de camping en voordat je daar ben heb je alweer 300 m geklommen met stijgingen van 7 tot -10% dus het klimmen was nog niet klaar. Onderweg ook nog een oversteek over de rivier de adda met een pont die geen voortstuwing heeft, hij zit aan een kabel en door de stroming en dan met het roer te werken glijd hij gestaag van de ene naar de andere kant.

Het heeft een boven en onderstad, de bovenstad is de oude stad met prachtige gebouwen en leuke winkelstraten. Maar bovenal de kathedraal en nog een enorme kerk die op het zelfde plein staan. Eerst in de kerk geweest dan val je mond open van de rijkdom die daar aanwezig is. Terwijl wel even een stempel in m’n credencial.

Daarna naar de Duomo de kathendraal m’n mond kon niet meer dicht ongelofelijk wat mooi. Er was een persoon bezig bij het altaar hem even aangesproken voor ook een stempel en ja hoor ik ging mee naar de sacristie en kreeg daar een mooi stempel.

Daarna weer verder en dan krijg je toch weer het cadeautje dat je naar beneden mag. Ik denk dat ik 60 % over fietspaden rijd en dat verwonder me wel en verder zijn het tamelijk rustig wegen waar je over moet.

Om 16.00 uur zag een git zwarte lucht aankomen en in de verte onweer en bliksem schichten, toen was ik nog 5 km van de camping verwijderd en van regen ben ik niet bang maar met onweer word het wel anders, ik moest nog een stuk door een bos dat zag ik niet zitten, maar kon ook de superstrada nemen met natuurlijk veel verkeer maar dan was het 3.5 km, dit heb ik gedaan en was om 16.30 uur op de camping en toen was het ook weer droog en het onweer weg.

De planning van mij was om vanavond uit te gaan eten maar vlak bij de camping is een Lidl daar ben ik toch nog maar boodschappen wezen doen en zelf gekookt. Aardappels met een gemengde salade en doperwten met als klapper zalm, het dessert was mango en een beker yoghurt van skyr en dan heb je weer heerlijk gegeten.

Morgenochtend om 10.35 uur is er weer een interview met Ton Kolhmeijer op de WOS.

Ik ben nu in de buurt van Brescia aan het meer van Iseo.

Totaal aantal Km 87.6 ,tijd 4.40 uur , gem. 18.76 km , calorieën 2940, stijging 805 m, daling 816 m.

Dag 16 Campo/Verceia - Chiuso/Lecco

Gisterenavond heerlijk bij de tent gezeten tot 22.00 uur en toen onder de wol, na 5 minuten de eerste onweer klap gevolgd door regen maar heb er verder weinig meer van mee gekregen heerlijk geslapen.

Vanmorgen om 06.45 uur was het weer prima weer de zon zat er door te prikken.

Om 09.15 uur vertrokken voor een mooie route lang de meren eerst Lago di Mezzalo daarna Lago di Como en bij Menaggio met een ferry overgestoken naar Bellagio een mooie maar dure plaats  (hotemetoten).

En verder langs het het Comomeer naar lecco  om dan langs het Lago Di Garlate verder te gaan. Om 16.00 uur aangekomen op de camping aan het Lago Di Garlate en daar voor de 15e x de tent opgezet.

5 minuten voor dat ik de ferry op kon begon het te regen nadat ik de hele weg mooi weer had. Maar met een temperatuur van 23 Gr is het niet zo’n probleem, uiteindelijk heeft het 2 uurtjes geregend en toen was het weer droog.

Het lijkt wel of er een rust is ontstaan en ik denk zelf dat het komt dat er toch een bepaalde onrust is om over de Alpen te komen. Zeker niet dat ik angst had dat het niet zou lukken maar meer wat je te wachten staat.

Vandaag echt genoten van alles om me heen de natuur de meren en het geliefde Italië.

Totaal aantal km 68,3 , tijd 3.52 uur , gem. 17.63 km , calorieën 2212 , stijging 756, daling 762.

Dag 15 Splugen - Campo/Verceia

Gisteren vroeg onder de wol 20.45 u want de temp. Was gedaald tot 12 Gr en dan is het in het donzen slaapzak wel lekker. Heb heerlijk geslapen en om 06.45 u opgestaan. Ik werd namelijk gewekt door de Milka koeien met hun bellen om de nek, wel een leuk gezicht maar op den duur word je er niet goed van.

Nadat alles weer ingepakt was een ontbijt gemaakt en om 09.00uur vertrok ik dan voor het laatste stuk van 10 km naar de top van de splugenpass die 2115 m hoog is.

Zelf had ik me zoiets van 4 uur voorgesteld om bovenste komen, weliswaar is 10 km niet zo ver maar er zitten behoorlijk pittige stukken bij. Ik begonnen om in een lage versnelling te trappen en dan het ritme zien te krijgen, dat is me ook gelukt de eerste kilometer is het even wennen daarna ging het in een gestaagd cadans.

Regelmatig even stoppen om foto’s te maken en dan rust je ook weer even, een paar gedeeltes waren wat minder steil maar daar ook in een lage versnelling doorheen zodat je weer klaar ben voor de volgende klim.

De 4 uur die ik voorzien had om boven te komen is gereduceerd naar 2.10 uur dus dat was een meevaller, je moet niet denken dat het vanzelf gaat maar het is me zeker niet tegen gevallen heb dan ook niet 1x een dieptepunt gehad.

Gisteren Had een Duitser gesproken de man is 73 en hij ging ook over de splugenpass, nou ik was 2 km onderweg en daar zag ik hem gaan. Heel rustig ging hij naar boven later heb ik hem nog weer even gesproken. Een half uurtje nadat ik boven was kwam hij ook aan fietsen.

Boven even een paar foto’s gemaakt en natuurlijk ook een paar waar ik zelf opsta.

De Alpen zijn bedwongen op 2115 m aangekomen om 11.10 uur met 12 Gr in de zon en 1345 km van huis in ruim 14 dagen ik ben trots op m’n zelf ???

Na het ritueel boven mocht ik beginnen aan de afdaling en dat is echt een cadeautje, de weg was totaal nieuw geasfalteerd dus geen putten en gaten en dan kan je lekker door halen.

De natuur hier is ook zo mooi er is zoveel te zien dus moest er wel regelmatig gestopt worden voor foto’s.

Om 13.15 uur heb ik me getrakteerd op een pasta met champignons in roomsaus, daarna het laatste stuk en om 15.00 uur was ik op de camping aan het Lago di Mezzola tentje staat aan het meer heerlijk met een temp van 26 Gr.

Dit was het weer voor vandaag nu gaan ikeen poosje een traject rijden wat vlak is tot aan de Apennijnen.

Totaal aantal km 59.7 , tijd 3.19 uur , gem. 18.01 km , max snelheid 71.28 km, calorieën 2240 , stijging 829 m, daling 2098 m

Dag 14 Thusis - Splugen

Na de dag van gisteren met regen en nog eens regen vanmorgen wakker geworden met een licht bewolkte lucht en snel kwam al het zonnetje door.

Ik heb in het hutje wel alles weer droog kunnen krijgen vannacht en was dan ook bijzonder blij dat ik hier in kon, want de regen heeft nog wel even flink huisgehouden gisteren avond tot dat ik ben gaan slapen heb ik regen gehoord.

Deze keer geen wekker gezet omdat ik niet goed wist wat ik wilde een dag blijven of toch een stuk gaan doen, ze geven voor vandaag en morgen goed weer af en dat is dan wel wet gunstig als je zo’n passage moet maken.

Eerst maar even m’n brood ophalen bij de receptie wat ik besteld had, toen heerlijk ontbijten met nog warm brood en koffie met het machine in het hutje. Daarna scheren en wassen. Toen dat alles achter de rug was heel de bende in hutje inpakken en toen toch besloten om een stuk te gaan doen vandaag.

Er zijn op deze route voldoende camping mogelijkheden dus dacht als ik nu eens tot splugen kan komen dan heb ik al een 27 km gehad en verdeel ik mooi. Zo ben ik dan om 11.00 uur vertrokken en om 15.00 uur aangekomen op de camping in splugen.

Over het algemeen kan ik zeggen dat het goed ging, het zijn wel hele stukken in de 1e versnelling als ik terug kijkt op vorig jaar de col de Somport is deze wel een stukje zwaarder. Maar als je eenmaal het ritme heb kan je het behoorlijk lang uithouden, zo af en toe een foto maken dan rust je weer even, en m’n hartslag blijft keurig in de zwaarste stukken 160 maar op de wat lichtere stukken rond de 130 en bij rust zoeft hij direct weer naar normaal.

Vandaag ben ik begonnen op 700 m en nu zitik op 1464 m morgen nog 650 m naar boven.

Er staan nu nog 3 andere fietsers Duitsers maar er is weinig aanspraak mee net even waar kom je vandaan en waar ga je naar toe, maar het is geen probleem wat met al je dingen waar je zoal me bezig ben gaat de tijd snel genoeg.

Morgen gaan we het laatste stuk doen van de Alpen en dan ben ik in Italië.

Totaal km 27.2 , tijd 2.35 uur, gem. 10.49 km, calorieën 1662, stijging 1233 m, daling 449 m.

Dag 13 Feldkirchen - Thusis

Gisteren avond heerlijk gegeten en daarna terug naar de tent, de voorspellingen voor vandaag waren niet echt positief maar terug kijkend op gisteren nog een beetje hoop dat het mee zou vallen. Maar het regende regelmatig vannacht en vanmorgen om 05.00 uur ging het weer van kiet.

De wekker had ik voor het eerst op 07.00 uur staan maar je ben toch waakzaam vanwege het weer dus uiteindelijk om 06.30 uur opgestaan, en na het wassen en scheren was het droog dus snel alles ingepakt.

Toen alles gepakt en bezakt was vielen weer de eerste spetters, omdat ik nog geen ontbijt genomen had heb ik in de kantine van de camping m’n ontbijt gemaakt.

Daarna had ik een afspraak met een klant uit het verleden, daarvoor moest ik wel 7.5 km de verkeerde kant heen maar dat had ik er voor over en ik wilde daar gelijk wat spullen achterlaten die retour konden naar NL. Toen ik daar aankwam stond er een auto van HZ te lossen dus kwam dat goed uit heb ik gelijk het pakket aan de chauffeurs mee gegeven. Het is wel erg leuk als je na meer dan 2 jaar weer bij z’n klant komt dat ze alle tijd voor je nemen dat doet goed.

Na dit bezoek ben ik aan m’n vervolg van de reis begonnen, m’n idee was Thusis maar dat leek nog wel ver weg , reden te meer dat het al 11.00 uur was. Maar we zien wel hoe het loopt.

Je gaat van de ene grens over in het andere land, van Oostenrijk naar Liechtenstein en dan weer Zwitserland. Het was een mooi gebied waardoor ik gefietst ben maar jammer genoeg was wel de regen die hier in parte speelde.

Ik had vandaag wel een meevallertje dat de wind uit het noordoosten kwam dus veel wind mee. Ik ben behoorlijk wat fietsers tegengekomen en die moesten aardig in de pedalen.

In het route boekje stond dat er nog een klim van 9% aan zat te komen en ik kan jullie vertellen die kwam ook, op zich is het geen probleem maar als je op een onverharde weg zit waar de hele dag de zeik regen opgevallen is dan gaat het niet goed komen, dan moet je door een laagje bagger trappen en dan luk me dat niet Dus dan is het afstappen en duwen.

Het idee was vandaag wel ontstaan om te kijken naar een B&B want ze geven voor vanavond en vannacht nogal slecht weer af. Toch eerst naar de camping gereden om te kijken of ze nog een hutje vrij hadden en dat is gelukt dus heb ik vannacht een luxe onderkomen en het regent nu ook behoorlijk.

Ik weet nog niet goed wat ik morgen ga doe, misschien hier een dag blijven of de Alpen bedwingen, ze geven voor morgen en donderdag wel goed weer op dus ik kijk wel. Eerst maar eens lekker slapen en wie weet.

Ik bedank jullie voor de reacties op m’n blog ik kan ze moeilijk allemaal terug beantwoorden want dan kom ik niet verder.

Ik zit nu op 700 m en de top van de splugenpass is 2115 m dus er moeten nog 1400 m naar omhoog getraptworden.

In totaal 1308 km weg in 13 dagen.

Totaal km 96.4, tijd 5.08 uur, gem. 18,75 km, calorieën 3377, stijging 1142 m, daling 900 m.

Dag 12 Flaach - Feldkirchen

Gisteren een bijzondere mooi en hete dag zoals ik al heb geschreven maar dat kan natuurlijk niet zonder ander extreme.

Ik heb niet droog gehouden lag een half uur en daar begon het onweer lichten knallen en de regen volgde en volgens mij zat er ook hagel bij die sloegen op het tentdoek het waren net geweer schoten maar mijn tent is daar tegen bestand, en zo bleef het een mooi poosje gaan het is nog wel droog geweest vannacht geloof ik. Maar toen de wekker ging regende het lekker toch maar er uit en eerst wassen toen terug naar de tent en in de tent ontbijt gedaan en wat denk je het werd droog dus inpakken geblazen en toen kwam ook de zon nog uiteindelijk om 08.45 uur op de fiets.

Het weer is uiteindelijk voor mij perfect geweest temp. Was heel goed heb de hele dag in m’n fiets T-shirt gereden.

Even boodschappen gedaan in een supermarkt toen ik daar klaar was en m’n spulletjes stond in te pakken bij m’n fiets, kwam er een man naar me toen en vroeg lange reis? En toen volgende een gesprek hij was vorig jaar even naar de noordkaap gefietst vanuit CH via de Rijn naar Rotterdam en vandaar naar Hamburg en via Finland naar boven en ook weer terug 7000 km ik kan je zeggen daar word je even stil van.

De route was vandaag wat vlakker dan gisteren natuurlijk hier en daar wel nog even stevig trappen maar het ging goed. Ik had m’n zinnen een beetje gezet om vandaag CH uit te komen wist wel dat het een aardig trippie zou zijn. Aangezien er een stuk langs de Bodensee bij zit en de wind vandaag voor het eerst grootste gedeeld in het ruggetje ging het wel vlot.

Op een gegeven moment toen ik er lekker de vaart inhad en stevig zat te trappen werd ik ingehaald door een man op een elektrische fiets en hij bleef naast me rijden en vroeg me of de reis naar Rome ging, dus heb je weer een praatje hij zij toen ik achter je reed dacht ik dat is een gast van een jaar of 20 maar hij verbaasde zich toen hij zag dat ik dat niet meer was. Dat zijn dan wel mooie complimenten die graag ter harte neem.

Ik ben uiteindelijk in Oostenrijk om 17.30 uur aangekomen perfecte camping. En wat denk je in Oostenrijk hebben ze de beste schnitzels, dus die wilde ik wel vanavond gaan eten met bratkartoffelen en gemischte Salat teller met een bier. Dat is dan ook gebeurd heerlijk na een geen vlees even bij vullen.

Morgen weet ik echt nog niet wat er gaat gebeuren maar dat lezen jullie morgenavond.

Totaal km 135, tijd 6.22 uur, gem. 21.21 km, calorieën 4581, stijging 1123 m, daling 992 m.

Dag 11 Augst - Flaach

Hallo hier ben ik weer voor de 2e x vandaag het voelt niet fijn als je het verhaal niet kan doen omdat er geen internet verbinding is en dat in het zo perfecte Zwitserland. Maar nu heb ik wel internet via WiFi op de camping wel een die tot nu toe de duurste is maar ook dat kan je verwachten in der Schweis.

Vanmorgen om 08.00 uur vertrokken en nog niet helemaal wetende waar ik vanavond uit zou komen want het boekje heeft het over behoorlijke klimmetjes maar je moet altijd maar afwachten wat er werkelijk gebeurd. Het is een mooi land maar het heeft ook wel zo z’n beperkingen, niet veel fiets paden dus best wel veel op de provinciale weg en de Zwitser is er een van flink doorgaan nu ben ik niet bang uitgevallen maar een fietspad is wel prettiger.

En dan natuurlijk het heuvelachtig wat je tegen komt korte maar nijdige klimmen, het gaat allemaal goed tot vanmiddag de laatste 7 km daar kreeg ik ze uit gemeten een bord waarop stond stijging 110 meter in 4 kilometer, maar dat gaat nog wel maar die 4 km is zeker niet langer dan 2 km geweest en het was zo stijl dat ik van de fiets af moest en duwen dat heb ik vorig jaar niet gehad. Maar dat was te voorzien op deze route dat er op verassingen gerekend kon worden.

Vandaag wel mooie plaatsen gezien en de leukste was wel Laufenburg een plaats wat uit 2 landen bestaat de ene kant van de rivier  Ch en de ander kant D ze zijn door een brug met elkaar verbonden. Ook Waldshut is een mooie plaats met een hele brede winkelstraat waarvan de gebouwen mooie gevels hebben.

Doordat het vanmiddag wel behoorlijk warm was 31 gr. heb ik wel wat meer time-out moeten nemen en ben daardoor laat op de camping aangekomen eerst om 17.30 uur. Hierdoor ben ik dan ook wel laat met de blog maar daarom niet getreurd. Morgen schijnt het niet zo’n mooie dag te zijn waarschijnlijk regen maar we gaan het allemaal wel zien.

Totaal km 96, tijd 5.11 uur, gem. 18.57 km, calorieën 3492, stijging 1195 m, daling 1111 m.

Dag 10 Rouffach - Augst

Hier een verlaat bericht van zaterdag 17 augustus gisteren was het niet mogelijk om een internet verbinding te krijgen.

Om 08.30 uur vertrokken uit Rouffach met een keurig droge tent maar wel een bewolkte lucht maar om te fietsen prima weer.

De route was behoorlijk vlak en ging dan ook als een speer, het was een afwisselende gebied waar ik door kwam, landbouw, bossen, en langs de rivieren en kanalen. Om 12.30 uur kwam ik in Rhein am Weil aan dit is een plaats die de drie landen met elkaar verbind D-F-CH het is daar ook een deukte van jewelste,  op dit punt staat een giga groot winkelcentrum want in D is het natuurlijk stukken goedkoper te winkelen dan in CH.

De mensen die van CH komen winkel staan daarna in de rij om de Douane controle door te gaan, als fietser kan je daar gewoon omheen en kijk niemand maar je om dus zo stond ik dan ineens in Zwitserland, eerst even een paar foto’s gemaakt en toen naar de altstad.

Langs de oever van de Rijn was herneem drukte van jewelste maar erg gezellig, ook daar nog wat foto’s. Toen ik even op m’n navigatie stond te kijken waar ik heen moest voor de Münster van Basel  (kerk) kwam er een heer naar me toelopen of ik iets zocht, maar zijn doel was dat hij een selfie van hem met mij wilde vanwege een workshop waar hik mee bezig was. Na de selfie heeft jij ook nog paar foto’s van mij op de Rijnbrug gemaakt en zijn we ieder zijns weegs gegaan.

Toen ik naar de kerk fietste een helling van 10% merkte ik dat er iets niet goed ging met de achterband lek! Dus werk aan de winkel tussen honderden toeristen na een half uurtje alles weer gefikst en op naar de kerk. Terwijl ik de reparatie aan het uitvoeren was ging er onder langs de rivier een muziek stoet voorbij ik zou niet weten hoeveel decibel daar de lucht in ging maar ongelofelijk veel. Als beloning een stempel in het crediciale en een paar mooie foto’s.

Daarna onderweg naar de Camping in Augst om 16.30 uur aangekomen met mooi weer. Eerst tent opgezet lekker gedoucht koud water en toen een koud biertje.

Om 18.30 uur aan m’n avondmaal begonnen en heerlijk gegeten.

Toen heb ik Marian gebeld omdat appen niet ging.

Aantal km 96, tijd 4.48 uur, gem. 20.03 km, calorieën 3142, stijging 715 m, daling 770 m.