fietsennaarrome.reismee.nl

Dag 25 Siena - Siena

Vandaag een rustdag gehouden op de camping in Siena, dat wil zeggen vanmorgen eerst wat langer in of op m’n bed gelegen en daarna alles rustig aan gedaan zoals wassen, scheren, eten en koffie drinken.

Om 11.05 uur een interview gegeven op de WOS, daarna nog wat lopen teutebellen en om 12.45 uur met de bus naar de stad Siena vertrokken.

Gisterenavond was het er gezellig druk zomaar maar gerust druuuk. Vanmiddag was dat heel anders en prettiger om het een en ander te kunnen zien en bekijken.

Zo heb ik een uur of 3 rond gewandeld en op het piazza del Campo een poosje op een stoeprand de boel zitten bekijken, dit is wel het centrale plein in de stad en een poosje met Marian gebeld.

Vorig jaar hebben we helemaal niet met elkaar gebeld en nu was het al de 2e keer.

Na het sociale gebeuren heb ik de toren van het Palazzo Communale beklommen slechts 400 treden, het uitzicht is fenomenaal als je boven ben.

Om 16.00 uur met de bus terug naar de camping waar ik nu heerlijk aan een biertje zit,  en rustig m’n blog aan het schrijven ben.

Ik ben wel heel erg benieuwd wat het weer gaat doen, want ze geven regen op maar dat zou er dan al geweest moeten zijn het is wel bewolkt. We gaan wel zien wat het gaat worden vannacht.

Morgenochtend wil ik extreem vroeg op de fiets zitten omdat er een behoorlijk stuk overbrugt moet worden voor een volgende camping, en dan wil ik voor het warm word een mooi stuk gedaan hebben.

Tot op heden 2063 km achter de rug en als ik het goed heb uitgerekend zijn het er nog 400 naar Rome. Maar eerst staan er nog een paar mooie en Leuke dingen te gebeuren, zoals Assisi en een bezoek aan een familie waar ik heel veel geweest ben toen ik nog Chauffeur was.

Vandaag geen km en geen tijden enz.

Dag 24 Marcialla - Siena

Gisterenavond op tijd op bed want ik wilde vanmorgen vroeg vertrekken ivm de warmte.

Het was een heerlijke nacht wat betreft de warmte alleen m’n lakenzak was voldoende. Maar ook heb ik heerlijk geslapen.

Om 07.45 uur draaide de pedalen rond, en dat was direct ook aan zetten wat de camping ligt 2 km van de route af en natuurlijk een stuk lager dus dan moet je eerst wel weer omhoog.

Daarna kreeg ik een super mooie daling van 7 km, maar jullie voelen hem al komen daarna ging het weer flink omhoog. En dat gaat wel zo een beetje iedere keer zo.

Maar door regelmatig even te stoppen om te drinken en foto’s te maken lukt het allemaal heel goed. Om maar even een voorbeeld te geven vandaag 4 liter water weg gedronken alleen met het fietsen en dan nog wat ik hier en daar bij koopt aan drinken.

Gisteren eigenlijk alleen op de provinciale weg gefietst, vandaag waren er ook weer stukken fietspad en gravelpaden. Enhet schitter licht wat ik onder m’n zadel heb zitten geeft wel een veilig gevoel want dat zien ze echt van ver al.

Vanmorgen begon ik met 19 Gr maar de temp liep al wel snel op, om 12.00 uur 30 Gr ik vernam dat het bij jullie nog warmer was maar dit is genoeg voor mij op de fiets.

Om 14.00 uur reed ik Siena binnen om dan direct door te gaan naar de camping, deze ligt net even buiten de stad en kreeg ik ze nog even uit gemeten want moest zelfs een stuk lopen dat was 15% en dat trek ik niet om te fietsen.

Maar om 14.30 uur op de camping en op het gemak de tent opgezet en heerlijk gedoucht.

Vanaf de camping kan je met de bus naar het centrum dat heb ik dan ook gedaan en heb daar lekker rond gestruind. Gezellig druk want het is weekend dus zijn de Italianen ook in de stad plus de toeristen.

Zit nu in een restaurant me zelf te verwennen en heerlijk te eten zoals dat Italië behoord.

Morgen ochtend om 11.05 uur heb ik weer een interview met Ton Kolhmeijer op de WOS.

Totaal aantal km 70,3 tijd 4.00 uur, gem. 17.5 km , calorieën 2653 , stijging 988 m , daling 1001 m, hoogste snelheid 55.69 km.

Dag 23 Pistoia - Marcialla

Na een inspannende dag van gisteren heb ik heerlijk geslapen vannacht. 21.30 uur lag ik op bed en vanmorgen om 06.30 uur wakker.kreeg om 08.00 uur een lekker ontbijt.

Gisterenavond nog even naar de kathedraal van Pistoia gewandeld deze staat 200 meter van mijn kamer, maar er was een dienst aan de gang dus kon daar niet rond lopen en foto’s maken.

Toen heerlijk op een terras een bier genuttigd en wat gegeten.

Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken met de wetenschap dat het behoorlijk warm zou worden en dat er ook weer aardige geklauterd moest worden. Dus rustig aan vertrokken en waar bijvoorbeeld in m’n 5e versnelling gereden kon worden nam de 4e.

Eerst nog weer naar de kathedraal want ik wilde proberen om een stempel te bemachtigen en dat lukte, er liep namelijk een non in de kerk en die heeft er een gezet.

Van Pistoia ging het na 5 km flink omhoog voor een traject van 7 km en daarna 13 km dalen om dan in Vinci uit te komen, dit is de geboorteplaats van Leonardo da Vinci. Een schattig klein plaatsje en bij de turist informatie een stempel van Vinci in het credencial.

Het was inmiddels 12.00 uur en de temp was gestegen naar 30 Gr. m’n oog was gevallen op een camping 33 km vanaf Vinci, en aangezien er weer flink naar boven getrapt moest worden was dit wel voor mij de aangewezen plaats om te overnachten.

Onderweg noch een bord paella gegeten en om 14.45 uur op de camping gearriveerd. Het is een leuke en relaxed terras camping in het hart van Toscane.

Na eerst de tent opgezet te hebben ben ik wezen in het zwembad en heerlijk een poosje rond zitten kijken naar de ontzettend mooie vergezichten van Toscane.

Na het zwemmen begon het rond om heen te rommelen en te donderen de lucht trok dicht en ja hoor het begon te regenen. Maar na een klein half uur metregen van geen betekenis is het weer droog en de lucht weer aardig open.

Heerlijk om weer een camping te staan.

Totaal aantal km 62.6, tijd 3.48 , gem 16.45 km, calorieën 2508, stijging 1082 m, daling 813 m.

Dag 22 Vignola - Pistoia

Gisterenavond heb ik Johan ontmoet hij is ook een Hollandse fietser en was in het zelfde hotel waar ik ook mijn kamer had.

We zijn samen wezen eten en dat was de eerste keer op deze reis dat ik iemand getroffen heb waar ik ook mee ben gaan eten en dat is natuurlijk wel gezellig.

Vanmorgen aan het ontbijt hebben we elkaar weer getroffen maar daarna zijn we ieder zijns weegs gegaan.

Om 09.00 uur ben ik aan de uitdaging appeninno begonnen, had echt geen idee wat ik er van moest verwachten. Maar met een rustig tempo begonnen, het weer was goed weinig wind en de zon schijnt.

Het traject loopt van Vignola naar Pistoia en gaat eerst 40 km klimmen van 350 m naar 900 m, daarna krijg je afdaling 25 km van 900 naar 320 m. Daarna krijg je weer stijging van 320 naar 750 m over een afstand van 25 km. En dan over 9 km van 750 naar 100 meter, ik kan jullie vertellen dat gaat hard met een percentage van 9% dat zijn de cadeautjes van het klimmen.

Vanmorgen een keer gestopt om een cappuccino met een brios te nuttigen, en vanmiddag om 12.30 een menu Di lavoro gebruikt want er moest wel brandstof in het lijf, en dat zijn leuke menu’s voor €12 een pasta, een stukje vlees, dessert, koffie, liter water en een glas witte wijn.

Ik had er toen inmiddels 40 km opzitten en stond op het punt om aan de eerste afdaling te beginnen. Ik had een beetje gepland om 5 km voor de top van de tweede klim een slaapplaats te vinden, in het route boekje gaven ze aan dat daar slaapgelegenheid is.

Aangekomen in het plaatsje Pontepetri en bij navraag geen bedje voor mijn alleen 5 km de verkeerde kant heen dat is normaal niet zo erg maar on de mountains is dat niet fijn. Dus toch maar verder via de route na een km een restaurant met een groot spandoek kamers, hier aan het onderzoeken waar ik moest zijn om te melden maar alles hermetisch gesloten op spandoek stond een telefoonnummer even gebeld maar de man wist te vertellen dat hij vandaag vol zat hahahaha??. Daarna weer verder een een volgend dorp een bar met kamers maar ook deze man had er geen zin in. Uiteindelijk was ik al aan de laatste grote afdaling begonnen en zag een Bord agriturismo dus daar naar toe, moest wel even de fiets de berg op duwen en trekken.

Aangekomen bij de receptie dacht ik WoW gaat dit goed het restaurant had Michelin sterren. Toch maar gevraagd voor een kamer maar alles vol.

Uiteindelijk in Pistoia aangekomen heb ik een kamer in een appartementen complex voor een zeer redelijke prijs.

Dit was een bijzonder traject maar wel een waar ik met trots op terug kan kijken want als je de appennino in 1 dag achter je kan laten is echt wel top.

Aantal km 109 , tijd 6.23 uur , gem 17.14 km, calorieën 4357, stijging 1909 m , daling 1967 m, hoogste snelheid 54.72 km

Dag 21 Corte Casella (Mantova) - Vignola

Gisterenavond heerlijk Italiaans gegeten het was een top restaurant maar daar moet je dan ook wel behoorlijk voor betalen.

Daarna terug naar de kamer bij de boer en daar heb ik een heerlijke nacht gehad.

Vanmorgen kon ik om 08.00 uur ontbijten dus hoefde er niet vroeg uit want er moest niets ingepakt te worden zoals een tent enz.

Het ontbijt was voor Italiaanse begrippen vrij uitgebreid, ik kreeg bordje met vleeswaren en boter er was ook yoghurt met allerlei ingrediënten zoals müsli enz. Maar de hoofdzaak is toch wel de zoetigheid een tafel vol taarten van allerlei variëteiten.

Om 09.00 uur vertrokken voor het traject door de povlakte, deze heeft vandaag het hele eind door m’n hoofd gespeeld. Ik herinner me dit gebied vanuit de tijd dat ik chauffeur was. In de zomertijd prima maar in het najaar begon het hier altijd met mist en die is zo dik dat je geen hand voor ogen zie.

Als je dan van het zuiden naar het noorden ging was het 20 km ten noorden van Verona over en als je naar Milaan ging was het 20 km na Milaan over. Maar ik heb daar zoveel diep tragische ongevallen gezien dat vergeet je nooit meer.

Vandaag geen mist maar bewolking temp. 28 Gr dus de zon stond in dit open gebied niet op m’n koppie te schijnen en dat was wel lekker.

Het fietsen bestond hier eigenlijk uit km maken want de omgeving is wel een beetje saai. Het bestaat uit landbouw en hier en daar een appel-peren en druiven boomgaarden. Ik fietsen wel voornamelijk over fietspaden van gravel of grind en hier en daar asfalt dus weinig verkeer verder.

Het plan was voor vandaag Modena maar 13.00 uur kwam ik in Modena aan met 80 km op de teller.

Bij het binnen rijden van het Centrum passeerde ik de Maserati fabriek, daar was ook een showroom voor publiek geopend dus even naar binnen om een kijkje te nemen en foto’s natuurlijk. Leuke autootjes maar net even boven mijn budget. Dit was weer eens wat anders dan een kerk.

Daarna door naar Centro Modena hier staat natuurlijk wel een kathedraal en daar ben ik ook naar binnen geweest. Aan een persoon die bezig was in de kerk even gevraagd of er nog een stempel te scoren was, en ja hoor moest mee naar de sacristie en daar werd er gestempeld. Na even rond gezworven te hebben in de kerk noch wat foto’s buiten gemaakt.

Ik besloot om toch noch maar een stuk verder richting de appenijnen te rijden vanwege het vroege tijdstip.

Vignola was nog 27 km en dat ligt aan de voet van de appenijnen dus besloot ik daar nog heen te gaan. Onderweg nog een keer gestopt om een bord pasta te nuttigen en koud drinken.

Toen ik weer buiten kwam begon het zachtjes te regen, maar omdat de temp. goed is gewoon gaan fietsen in fiets tenue. Het bleef inderdaad zachtjes regen maar eigenlijk niet hinderlijk.

Om 16.30 uur aangekomen in een klein hotel want ook vandaag zat een camping er niet in. Hopelijk morgen in halverwege de appenijnen weer een, maar ik zie wel hoe het loopt morgen. Ga vanavond een pizza scoren en daarna voor de 2e nacht op rij een nachtje op een gewoon bed.

Totaal aantal km 110, tijd 5.02 uur, gem. 22.01 km, calorieën 3470, Stijging 523, daling 426 m.

Dag 20 Sirmione - Corte Casella (Mantova)

Vannacht heeft het flink gewaaid aan het meer, dat was wel lekker een beetje circulatie door de tent want het was behoorlijk warm.

Vanmorgen had ik geen haast dus ben pas om 09.30 uur van de camping gereden.

30 jaar geleden kwam ik hier bij bloemisterij bedrijven en een daar van zit 2 km vanaf de camping langs mijn route, dus toch even kijken wat er nog van bestaat en het bestaat zeker nog, alleen de toenmalige eigenaar heeft het over gedaan aan zijn kinderen en die waren toen nog ongeveer 3 - 4 jaar oud dus die hebben niets met mij en hun ouders wonen niet meer in de buurt dus dat was een kort bezoek.

De route van vandaag was weer wisselend van omgeving eerst nog even de laatste heuvels door de wijngaarden, en daarna door landbouw gebied en verder langs een kanaal. Dit was lekker fietsen maar ook nog weer over een pad dat je denk moet dat wel goed zijn, maar de route op de navigatie geeft het aan dus gaan met die banaan.

Onderweg nog wel regelmatig foto’s gemaakt en een heerlijke cappuccino genuttigd, maar uiteindelijk was ik toch al om 13.00 uur in Mantova.

Mantova is een historisch plaatsje met veel mooie gebouwen en natuurlijk een kathedraal, het is gesitueerd op 2 pleinen daar staat alles omheen gebouwd dus je kan het met een rondje lopen allemaal behappen.

Heb hier wel een paar uur geweest rond gewandeld en wat gegeten en gedronken.

De temperatuur was inmiddels opgelopen naar 31 Gr.

Omdat er in deze omgeving erg weinig campings zijn ben ik vandaag geland in een agriturismo dat slapen bij de boer. Dus vannacht op een gewoon bed luxe en morgenochtend een ontbijt.

Hopelijk gaat het vandaag wel goed met de verzending van de mailinglist.

Totaal aantal km 72.8, tijd 3.45 uur, gem. 19,38 km , calorieën 2266, stijging 350 m , daling 404 m.

Dag 19 Clusane - Sirmione

Na een rustdag vandaag weer om 06.00 uur opgestaan en na het hele ritueel van wassen ontbijten en inpakken nog even een cappuccino met een brios genuttigd in de kantine van de camping.

Uiteindelijk vertrokken om 08.15 uur en het is een dag van op en neer op en neer geworden met zelfs nog nijdige klimmetjes zo af en toe.

Het was wel een heel mooie route tussen de wijngaarde door maar ook door stukjes bos en veel karakteristieke dorpen, maar zoals ik al schreef het was flink aanpoten.

De eerste grote plaats was Brescia daar heb ik eerst nog een cappuccino met een croissant belegd met rauwe ham en een verse jus de range genuttigd. In het centrum de toerist informatie bezocht voor een stempel in het credencial. Vervolgens aan de kathedraal een bezoek gebracht, deze is in vergelijking met voorgaande sober maar hij misstaat zeker niet.

Vervolgens heb ik m’n reis weer vervolgd, het was inmiddels 29 Gr geworden. Om 13.30 uur was ik in het dorp Lonato en kwam daar voorbij aan een typisch Italiaans dorpsrestaurant en daar hadden ze een menu Di lavoro voor €11 en daar heb ik maar gebruik van gemaakt.

Om 15.00 uur ben ik gearriveerd op een camping aan het Gardameer en heb daar m’n onderkomen weer opgezet. Nadat alles weer stond eerst douche en daarna maar eens een beetje kleding en de handdoek gewassen,want dan is dat nog droog voor ik naar bed ga.

Vanavond zelf weer een potje gekookt en nu de blog schrijven.

Morgen ga ik werkelijk naar het vlakke gedeelte van m’n reis de Povlakte. Hier magik 2 dagen van genieten, want daarna ga ik de appenijnen in dus dat word dan weer 2 dagen flink trappen.

Totaal aantal km 77.5, tijd 4.08 uur , gem. 18.75 km, calorieën 2520 , stijging 695 m, daling 820 m. .

Dag 18 Clusane - Clusane

Jullie zullen het niet geloven maar ik heb een rustdag ingelast even relaxen schitterend weer vanmiddag net als in Holland 30 Gr.

Vanmorgen iets langer blijven liggen en daarna rustig aan het ontbijt. Na het ontbijt het ritueel wassen scheren en de boel een beetje ordenen.

Later een heerlijke cappuccino gedronken in de camping bar en m’n route boek eens door zitten lezen wat me zo al nog te wachten sta. Maar vooral waar er campings te vinden zijn want na het Gardameer word dat wel steeds dunner gezaaid, dus een beetje plannen is wel van toepassing nu.

Vanmiddag de fiets gepakt en naar het dorp Sarnuco gefietst een leuk dorp met een boulevard en natuurlijk terrassen. Eerst even het dorp aan een inspectie onderworpen en natuurlijk stond er ook nog kerk dus even binnen wezen kijken, ook hier was pracht en praal.

Na dit bezoek werd het tijd voor een terras aan het meer, daarheen poosje gezeten en mensen kijken leuk is dat.

In de verte klonken weer onweers knallen en het begon ook zachtjes te regenen maar na een half uur was dat ook weer gedaan.

Na dat ik de versnapering genuttigd had stukje terug gefietst en nog een ander terras aan gedaan. Nu ben ik weer terug op de camping en ga straks in het restaurant van de camping eten.

Morgen wil ik naar het Gardameer omdan daar weer een overnachting te maken.

Inmiddels hoor ik weer onweren maar we zien wel wat het word.